John Jansen Fotografie

Fotografie

Wie ik ben, wat ik doe en wat mij drijft...

Fotografie is mijn lust en mijn leven en vooral Macro, Natuur en Landschapsfotografie. Ik probeer in de landscapsfoto's een eigen stijl neer tezetten een stijl om het landschap Dramatisch weer te geven. Omdat ik altijd in RAW schiet ontkom ik niet aan nabewerken en kan ik nog meer dramatiek in de foto leggen. Hoewel ik natuur en andere fotografie ook erg graag mag doen is en blijft landschap voor mij nummer 1. De abstracte macro foto's, zijn voor mij erg bijzonder hierdoor heb ik veel geleerd om op een aparte manier met licht om te gaan tijdens het maken, deze foto's vertalen voor als niets anders de betekenis van de fotografie, het schilderen met licht. 

Mijn vorm van abstracte fotografie is ontstaan onder een mentoraat van Gijs van Gent ( met dank aan onze fotoclub  www.fctgooi.nl ) dit probeer ik nog steeds verder uit te diepen. Voor mij is de fotografie, iets waar ik zelf veel inspiratie uit haal en waar ik mezelf in kan ontspannen, een prachtige hobby waarbij je jezelf zelfs met slecht weer kunt vermaken, mede door de ver- en bewerking ervan met het programma Lightroom.

Ik vind rust in de kleuren de vormen  en sfeer die ontstaat en kijk zelf ook vaak met verbazing naar hoe een foto zomaar vanuit het niets gevormd wordt (macro). Ik noem deze serie mistery world, misschien begrijpt u bij het bekijken ervan waarom...en als je weet waar ze van gemaakt zijn ?

Ook "gewoon" macro (natuur) spreekt mij bijzonder aan een wereld met zoveel details waar je eigenlijk niet bij stilstaat en die met het blote oog soms amper waar te nemen zijn. Op de site staat ook landschaps, (extreem groothoek) en natuurfotografie (vogelfotografie), iets wat ik tijdens vele wandelingen ook graag mag doen want de camera gaat in 99% van de gevallen mee. Het macro werk uit de natuur is met de verhouding 1:1 en uit de hand genomen, altijd op "M" ingesteld niets op de automaat en zelfs scherpstellen gebeurt met een bepaalde techniek. Om dit te kunnen beheersen is voor mij een uitdaging, maar waar ik zeer geoefend aan het worden ben. De digitale camera is een prachtig stuk gereedschap maar het blijft een dom ding waarbij  jezelf de regie in handen  moet en kunt blijven houden mits je weet wat je doet. Bij macro fotografie in de natuur werk ik  zonder statief omdat dit mij teveel belemmert in compositie, stijl en snel handelen, ik lig vaak in de meest onmogelijke houdingen iets uit te kaderen. Met abstraheren (macro in de studio) en landschapsfotografie met de LEE FILTERS ontkom ik niet aan het gebruik van een statief door de soms zeer lange sluitertijden mede omdat ik ook zo min mogelijk met flitsers wil werken, deze foto's (abstraheren) maak ik wel binnenshuis in mijn zelf gekunstelde studio met heel veel goedkope toeters en bellen die als hulpmiddelen dienen. Ik bezit meerdere statieven omdat iedere tak van "sport" een andere benadering behoeft. Voor op pad een super licht gewicht , voor de landschappen een zwaardere  en voor de vogelfotografie een nog geavanceerder allen van Carbon oerdegelijk en onverwoestbaar van het meest betrouwbare merk, voorzien van een goed balhoofd of een swinghead..... Goed gereedschap is het halve werk,die ervaring heb ik opgedaan in mijn  eigenlijke vak als GOUDSMID

Tijdens het mentoraat van Gijs presenteerde ik de foto's in passe-partouts in klein formaat 10x10 cm, tegenwoordig laat ik de foto's afdrukken op canvas van minimaal 90 x 60 cm wat zeer indrukwekkend is. Hierdoor krijgen de foto's nog meer abstract gevoel mee en lijken het net olieverf schilderijen,dat is ook vaak de verbaasde reactie van mensen FOTO'S ?. Fotografie kan een perfect registratiemiddel zijn maar ik wil het anders, zo zit ik nu eenmaal in elkaar, je onderscheiden van anderen, zo doe ik dat met het EDELSMEDEN, zo doe ik dat met FOTOGRAFIE 

De foto's die op deze site staan zijn slechts een selectie. Voor ik een foto selecteer is er maar een enkele bruikbaar uit een serie van 5 á 600 stuks, vele uren zijn nodig om ze uit te zoeken en selecteren. De foto' zijn minimaal gemanipuleerd, alle kleuren zijn natuurgetrouw, precies zoals ze gemaakt zijn met de camera. Door gebruik te maken van lampen, flitsers en kleurgelfilters in een eigen studio (veredelde lichtbak) bereik ik het mooiste en gekste resultaat. 

Mocht u interesse in een van de foto's hebben, dan kunt u een een bezoek brengen aan mijn atelier (Landgoed Zonnestraal Termeulen, Paviljoen 15, Hilversum). Hier heb ik een kleine selectie hangen waaronder een landschapopname van 2mtr x 1.40mtr 

Bestellen is ook mogelijk (verschillende formaten en uitvoeringen) dit wordt in overleg en naar wens van de klant uitgevoerd. Het zijn professionele afdrukken,uitgevoerd door Kleurdomein, op canvas – aluminium Di-bond - acryl, of wat u maar wilt.